Iedere manager wil zijn zaken effectief doen. hij of zij wil gehoord en gerespecteerd en gewaardeerd worden. En hij wil opvallend succes behalen. Charisma kun je leren. de basis van Charisma is integriteit, zelfvertrouwen, openheid en duidelijkheid.
Hoe vergroot je nu je charisma?
1. Wees de eerste die het initiatief neemt. Zeg als eerste: Hallo en neem het initiatief, ook onder vreemden.
Er zijn genoeg mensen die van zichzelf blijven zeggen, dat ze het initiatief zullen nemen als ze voorbereid zijn. Maar als je die instelling hebt, zul je je leven lang blijven wachten.
Je handeling kan pijnlijk zijn en oncomfortabel, maar de uitwerking kan eeuwig duren. Er is altijd een eerste keer, maar zoal met andere eerste keren, voelt het in het begin gek om na enige tijd van de overwinning te kunnen genieten.
Het is absoluut noodzakelijk om het moment te gebruiken en op wat voor manier dan ook in actie te komen. Je succes, geluk, toekomst en fortuin hangen af van je bereidheid om het initiatief te nemen. Er zullen zeker mislukkingen , tegenslagen en onplezierige ervaringen komen. Maar blijf proberen en stop nooit!
2. Accepteer je medemens en verwacht dat men jou accepteert.
Het is belangrijk dat iedereen in elke situatie geaccepteerd wordt en anderen accepteert. Als jij anderen niet accepteert, dan zal uiteindelijk de wereld jou niet accepteren. Er zijn drie belangrijke punten wat betreft het verwachten van acceptatie.
1. Zeg tegen jezelf: Ik ben oké, ik ben bekwaam, ik ben capabel. (zie www.affirmaties.blogspot.com )
2. Ga ervan uit en gedraag je alsof je geaccepteerd wordt. Je gedrag roept dan geen vragen op.
3. Blijf bij dit gedrag, ook als je nog niet geaccepteerd wordt.
3. Vraag om gunsten en stel sowieso vragen.
Als je teveel voor mensen doet, voelen ze zich verplicht om iets terug te doen. Als je ze om een gust vraagt, geef je ze een kans om te helpen.
als je vragen stelt:
1. Kies je woorden en je toon zorgvuldig. De toon is die van: "Wil je het zout even geven?"
2. Je vragen moeten zinvol, logisch en georganiseerd zijn.
3. Het is belangrijk om balans in het gesprek te houden. De vragensteller moet ook antwoorden kunnen geven.
4. Sta rechtop en glimlach.
Als manager wordt er altijd naar je gekeken. Let op je houding en sta rechtop. Een goede houding straalt zelfvertrouwen, vitaliteit, discipline, trots, jeugd, waardigheid en vrolijkheid uit.
5. Wees menselijk, laat affiniteit en ook humor zien.
Menselijk zijn betekent vanuit je hart leven en geen 'rol' spelen. Waar het om gaat is affiniteit tonen, ervaringen delen en vertrouwen opbouwen.
6. Doe een stapje terug, hou je mond dicht en luister.
Veel managers hebben altijd haast. Ze zouden bedachtzamer moeten zijn en rust uitstralen. Ze moeten ook stoppen met praten en beginnen met luisteren. Veel goede bazen leggen hun oor te luisteren in alle gelederen van hun organisatie. De kunst van het luisteren vergroot het respect voor de baas en vergroot ook het respect bij andere managers.
No comments:
Post a Comment