Het is verbazingwekkend dat je van de meeste mensen niets meer hoort, nadat je in contact met elkaar bent gekomen. je hebt met elkaar gesproken en visitekaartjes uitgewisseld. En dat was het dan. Dat is natuurlijk jammer. Waarschijnlijk is het voor de meeste mensen handig om en soort stappenplan te volgen om in contact te blijven.
1. Organisatie.
Als je iemand gesproken hebt, schrijf dan meteen op het visitekaartje de belangrijkste punten van je gesprek op, zowel zakelijke als persoonlijke punten. Schrijf ook op wat je beloofd hebt, bijvoorbeeld dat je naar de website zult kijken.
Als je terug thuis op op kantoor bent, zet je de informatie meteen in een systeem, bijvoorbeeld Microsoft Outlook. Deze informatie kun je rubriceren, bijvoorbeeld naar beroep, hobbies, vakkundigheid, kinderen et cetera.
2. Binnen 48 uur actie ondernemen. Zet zelf de eerste stap: mailen of bellen. Niet te lang wachten, anders weet men niet meer wie je bent. Als je communiceert, refereer dan aan het gespreksonderwerp. Spreek meteen een volgende ontmoeting af. de beste relaties worden onderhouden door middel van persoonlijk contact.
3. Blijf in de aandacht van je relaties. Stuur nieuwsbrieven of gebruik een emaillijst of stuur de mensen naar je weblog. Maar ga ook eens per week met een van je contacten lunchen of koffie drinken.
4. Hoe meer je communiceert met anderen, hoe bekender je wordt. Men zal des te vaker bij je aanklopoen vanwege je expertise. Als men om hulp vraagt, help dan of stuur ze naar iemand die kan helpen. Zo zal men zich je herinneren. En zo zul je echt successen boeken met netwerken.
Tenslotte:
Neem er de tijd voor om relaties op te bouwen door in contact te blijven met de mensen die je ontmoet. Anders zul je net zo zijn als 90 % van de mensen die niet netwerken. Je zult er verbaasd van staan hoeveel nieuwe relaties je op zult bouwen als je de tijd neemt om het te laten gebeuren.
No comments:
Post a Comment